Tuesday, November 29, 2011

Kritik dan Pujian Badai Semalam

Pasti ramai yang telah menonton Teater Badai Semalam yang dimainkan di Istana Budaya. Entry ini terhasil daripada bacaan akhbar tempor hari. Al-maklum, saya sendiri tidak sempat menontonnya walaupun sebenarnya nak tengok sangat. 


Kandungan daripada akhbar Berita Mingguan:


Penambahbaikkan Yang Perlu : 
  1. Sedikit kesilapan seperti pakaian saragam sekolah yang dipakai watak utama Mazni (Erra Fazira) bukan untuk pelajar Tingkatan Enam yang sepatutnya memakai skirt dan bukan pinator.
  2. Adegan kematian Bibah (Ziela Jalil), ibu Mazni yang cukup menyakinkan dan baik tetapi adegan berikutnya sewaktu jenazah diusung, alangkah cantiknya jika diiringi zikrullah sebagai latar belakang korusnya dan bukan muzik sedih sedikit ke "India" ala adegan filem Gladiator.
  3. Tidak ada salahnya adegan itu tetapi daripada konteks budaya ia sedikit canggung walaupun atas nama lesen kreatif, perkara sebegini tidak perlu dipertikai kerana tidak pernah ada logik dalam karya kreatif. Bukan karya kreatif cereka namanya kalau di setiap adegan kita bercakap soal logik.

Kekuatan Teater Badai Semalam :
  1. Lakonan cukup baik dan terpikat dengan adegan pembukaan dan akhir yang romantis serta cukup "Kurosawa" .
  2. Pujian bagi ketelitian penataan artistik, prop dan latar belakang serta pencahayaan cukup berkesan.
  3. Banyak dipamerkan dalam teater ini mengenai budaya serta pandangan dunia masyarakat Melayu tahun 1970-an berlatar belakang Johor Bahru dengan pengaruh Singapura dan milieu kota rayanya.
  4. Teater ini juga bakal dibawa ke Singapura. Tahniah.

Titik Santai :   
Agak terkilan rasanya tak dapat tengok teater ni. Selalunya memang akan berkunjung ke Istana Budaya untuk tengok teater.
Tak ada rezeki lah tu kan.
Apa-apapun, terus maju pementasan teater tanah air.
*** Nak buat pementasan teater tidak mudah, jadi kekurangan sana sini, itu adalah lumrah. 

13 comments:

  1. Bukan karya kreatif cereka namanya kalau di setiap adegan kita bercakap soal logik

    azizul hakim: kalau diikutkan logik semuanya takdapat menghasilkan seni dalam sesuatu karya

    ReplyDelete
  2. masa bujang dulu suka sgt pi tgok teater. tak kiralah free ke bayar.tapi yg berbayar tu org yg bayarkan lah...hehe...

    ReplyDelete
  3. ...."Bukan karya kreatif namanya kalau di setiap adegan kita bercakap soal logik.."

    **Satu frasa yang menarik. Tapi, biasanya, dari logik itu asalnya kreativiti.

    ReplyDelete
  4. majulah teater negara...

    ReplyDelete
  5. badai semalam.... good teater.....

    ReplyDelete
  6. tak tau nak komen kat mn...jd gua pos kat sini la tutorial nak buat iklan churp churp tue

    http://v12gether.blogspot.com/2011/04/tutorial-cara-pasang-iklan-churp2-dekat.html

    ReplyDelete
  7. akak tengok kat awani wow.. maya karin ngan lisa.. akak nak tengok filemnya plak

    ReplyDelete
  8. best ke teater? macam borink je. tak penah tengok live

    ReplyDelete
  9. I really like your blog.. very nice colors & theme.
    Did you make this website yourself or did you
    hire someone to do it for you? Plz answer back as I'm looking to
    design my own blog and would like to find out where u got this from.
    thanks a lot

    Here is my weblog :: lasertest

    ReplyDelete
  10. No matter if some one searches for his vital thing, so he/she desires to be available that in detail, therefore that thing is maintained
    over here.

    Feel free to surf to my site ... lasertest

    ReplyDelete
  11. I used to be suggested this website by my cousin. I am not
    sure whether or not this submit is written via
    him as nobody else understand such distinctive approximately
    my trouble. You are incredible! Thanks!

    Here is my webpage: porn

    ReplyDelete
  12. For latest news you have to pay a quick visit web and
    on world-wide-web I found this web site as a finest website for newest updates.


    my homepage: porno

    ReplyDelete

Terima Kasih Sebab Sudi Tinggalkan Komen Anda.
Pada mereka yang mahu meninggalkan komen tanpa ada gmail, SILA KLIK PADA Anonymous.