Tuesday, April 24, 2012

BBM : Syair Pesanan Ibu

Salam Sejahtera ...

Syair Pesanan Ibu ( hasil Zurinah Hassan)


SOALAN :  
Tuliskan mesej bagi setiap rangkap syair di atas. 
Taip jawapan anda pada ruangan komen.


Titik Santai :   
Berikut merupakan bahan pengajaran yang berlangsung pada 25 April 2012. Syair di bawah merupakan hak cipta Zurinah Hassan iaitu Pesanan Ibu. Namun syair ini telah diubahsuai untuk pengajaran leeza.

22 comments:

  1. CONTOH JAWAPAN :

    1. Ibu berpesan kepada anak-anaknya agar menuntut ilmu kerana ilmu itu penting untuk masa depan.

    -Normaliza A.M.-

    ReplyDelete
  2. rjnnyerrrrrr leeza.ckgu yg bdidikasi

    ReplyDelete
  3. Errrr ni BBM untuk mengajar anak murid ke pembaca ni cikgu.. Hehehe. Nak kena jawap jugak ke?

    ReplyDelete
  4. 1. orang yang berilmu dapat melindungi diri dan akan berjaya dalam hidup.
    -amirul syazwan-

    ReplyDelete
  5. 1. Ibu berpesan kepada anak-anaknya agar menuntut ilmu itu penting untuk masa depan.

    ReplyDelete
  6. 1.ibu berpesan kepada anak-anaknya agar menuntut ilmu itu penting untuk masa depan.faiqah dan syuhadah....

    ReplyDelete
  7. 1.ibu berpesan kepada anak-anaknya agar menuntut ilmu itu penting untuk masa depan.faiqah dan syuhadah....

    ReplyDelete
  8. 1.ibu berpesan kepada anak-anaknya agar menuntutilmu kerana ilmu itu penting untuk masa depan

    ReplyDelete
  9. 1.Ibu berpesan kepada anak-anaknya
    agar menuntut ilmu itu penting
    masa depan

    2.Orang yang berilmu dapat melindungi diri dan akan berjaya dalam hidup

    Adam & Hadif

    ReplyDelete
  10. 1.Ibu berpesan kepada anak anaknya agar menuntut ilmu kerana ilma itu penting untuk masa depan.
    2.Orang yang berilmu dapat melindungi diri dan akan berjaya dalam hidup.
    DARIPADA:AHMAD DANIAL DAN HAIKAL

    ReplyDelete
  11. 1. Ibu berpesan kepada anak - anaknya agar menuntut ilmu kerana ilmu itu penting untuk masa depan.

    ReplyDelete
  12. 1.Ibu berpesan kepada anak-anaknya agar menuntut ilmu kerana ilmu itu penting untuk masa depan.
    2.orang yang dapat berilmu dapat melindungi diri dan akan berjaya dalam hidup.

    daripada ; aireen dan nik nur aisya.

    ReplyDelete
  13. 1.Ibu berpesan kepada anak-anaknya agar menuntut ilmu kerana ilmu itu penting untuk masa depan.

    2.Orang yang berilmu dapat melindungi diri dan akan berjaya dalam hidup.

    3.Kehidupan semasa remaja amat berharga dan janganlah kita terlibat dengan perkara negatif kerana akan merugikan diri sendiri.

    DARIPADA:MIZA & ISZATI....

    ReplyDelete
  14. 1.Ibu berpesan kepada anak-anaknya agar menuntut ilmu kerana ilmu itu penting untuk masa depan.
    2.Orang yang berilmu dapat melindungi diri dan akan berjaya dalam hidup.
    3.Kehidupan semasa remaja amat berharga dan janganlah kita terlibat dengan perkara negatif kerana akan merugikan diri sendiri.

    DARIPADA:ANIS DAN AINA ...BBM SYAIR PESANAN IBU....

    ReplyDelete
  15. 2.orang yang berilmu dapat melingdungi diri dan akan berjaya dalam hidup faiqah dan syuhadah

    ReplyDelete
  16. wahhh..puitis..apapon,jd anak muda kne selalu ingat pesan org tua..bru lah idup selamat :)

    ReplyDelete
  17. cikgu kita kena jwb jugak ke ? hehe

    ReplyDelete
  18. wahhh...mcm soalan sastera darjah 6 dah ni...:P

    sorry...out of soalan...heee~:D

    ReplyDelete
  19. Ibu berpesan supaya si anak melengkap ilmu pengetahuan bagi menghadapi hidup ini.. <--betul ke macam tu??hahaha

    Regards,
    -Strider-

    ReplyDelete
  20. Berilmu mendidik kita menjadi orang yang berguna dan bil aremaja jangan ikutkan perasaan muda anda..berfikir.. Betul tak?..heheheh
    Ambil kesempatan Please Support Me As Blogger Of The Year

    ReplyDelete
  21. 1. ibu pesan supaya timbalah ilmu untuk masa depan

    2. Dengan adanya ilmu,hidup senang =D

    3. Jangan terpedaya dengan godaan dunia yang boleh membinasakan hidup.

    =D

    ReplyDelete

Terima Kasih Sebab Sudi Tinggalkan Komen Anda.
Pada mereka yang mahu meninggalkan komen tanpa ada gmail, SILA KLIK PADA Anonymous.