Wednesday, June 27, 2012

Bali Indonesia: Tarian Kecak Wajar Ditonton

Salam Sejahtera ...

Kecak adalah jenis tarian Bali yang paling unik. Kecak tidak diiringi dengan alat muzik/gamelan atau apa-apapun alat muzik. Tetapi tarian ini diiringi paduan suara kira-kira 70 orang pria. Tarian ini berasal dari jenis tari sakral ‘Sang Hyang’. Pada tari Sang Hyang, seorang yang sedang dimasuk roh, berkomunikasi dengan para dewa yang sudah disucikan. Dengan menggunakan si penari sebagai media penghubung para dewa untuk menyampaikan sabdanya. Pada tahun 1930-an, mulalah diselitkan cerita Ramayana ke dalam tarian ini.

Tak rugi sebenarnya kalau u all pergi Bali dan melihat budaya mereka. Jomm roll gambar tarian kecak.

Gambar sebelum mula tarian kecak. Senja. Yang sebelah kanan ni, gambr kuil di hujung bukit.
Ohh yer, di sini kan... Ada banyak monyet yang nakal. Suka hati dia jer nak curi apapun yang ada. Masa tu leeza ada ternampak, seekor monyet telah mencuri selipar pelancong.. Tak pasal-pasal berkaki ayam pelancong tu. Kesian giler, tgk gaya pelancong tu dah separuh abad. darah kaki dia. huuuu .... Ada juga yang kena curi cermin mata, kamera dan sebagainya. Masa kat sini, leeza pun tak berani lah nak keluarkan apa-apa.. Amek gambr pun masa dalam tempat tarian kecak ni. Sbb tempat ni dijaga sikit.

Gambar sebelum tarian kecak dimulakan. Masa ni bau minyak jer!!
Gambar 1 : Permulaan : perhatikan cuaca.
Maka, bermulalah tarian ini. Dengan hanya iringan sebutan 'cak cak cak' menjadi seperti muzik. Tengok wanita itu.. Matanya... hooooooooooooooooooooooo

Gambar : Pertengahan dah ni. Tengok cuaca gambar yg bawah. sudah semakin gelap.
Persembahan ini hanya akan bermula jam 6.30 petang. Semakin lama, semakin gelap. Mungkinkah mereka buat pesembahan spt ini yg dahulunya berunsurkan kepujaan, perlu dilakukan pada waktu senja. Faham-fahamlah kan senja itu ....

Gambar Ending dah.
Tarian ini tidak lah menakutkan sangat. Hari pun dah gelap. Perjalanan keluar dari tempat ni, takut gak. Sebab gelap, kot-kot ada monyet yang mencuri... huuuu............

Harga tiket tak ingat lah... Sorry.. tapi u all kalau pergi Bali.. Mesti tengok ni. Jgn lepaskan peluang... Peringatan hati-hati k. 

Titik Santai :  
U all tak akan menyesal tengok tarian ni. Tarian yang ada unsur kecindan dan sebagainya. 
'Kecak and Fire Dance : Balinese Cultural Show'   

12 comments:

  1. And Bali is an amazing island for holidays :)
    The dance is crappy, but interesting :)

    ReplyDelete
  2. memang seram sih, tapi menyenangkan kok buat dilihat :)
    Btw Bali juga bisa jadi tempat liburan yang menyenangkan :)

    ReplyDelete
  3. tarian apa ni.. nmpak cam mnakutkan je..

    ReplyDelete
  4. bali xsmpai2 lg..haha...cm mnkutkan ja tarian ni...

    ReplyDelete
  5. oke tgok gmbo mcm seram.
    kawan kita pernah ambik gmbar yg mcm ni.
    last2. ada benda lain yg lekat dlm gmbo.
    huhu. takutlah

    tp, pengalaman tgok benda ni mmg best kan ;)

    ReplyDelete
  6. dah gi bali tapi xsempat laa tgk tarian nie...sana byk sgt budaya.sempat tengok bila ada kematian macam dah jadi perayaan..bukan kesedihan.pastu ada satu hari apa tah yang diorang sambut tu....yang semua xleh kluar,xleh pakai kenderaan.hari senyap kot xsilap..

    ReplyDelete
  7. @Artha Arihta mmg banyak tmpat liburan... saya suka BALI... kamu indonesia di mana?

    ReplyDelete
  8. @saifulizan shaari setuju.... memang banyak sgt budaya... apa yang tak ada. semua ada . haaaaaaa

    ReplyDelete

Terima Kasih Sebab Sudi Tinggalkan Komen Anda.
Pada mereka yang mahu meninggalkan komen tanpa ada gmail, SILA KLIK PADA Anonymous.