Friday, June 15, 2012

Semporna, Sabah: Antara Menarik dan Hiba

Salam Sejahtera ... (Anyeong Ha Seyo) HeLLo0o0o...

Siapa pernah pergi Semporna? Kali ni sharing sikit pasal Semporna, Sabah. Jom tengok rakaman gambar perjalanan leeza ke Pulau Mabul. Nak ke Pulau Mabul, kita akan naik bot di Semporna.

Di sini kita akan tengok kehidupan masyarakat di laut. Bajau Laut, setahu leeza Bajau Laut ini satu ketika dulu terkenal dengan kepahlawanan mereka. Dalam bahasa moden, pahlawan laut.. he he he 

Yang atas tu, Jeti Umum : Tempat nak pergi ke pulau-pulau di situ. Yang bawah, tu, Resort berdekatan jeti.



Amacam resort dia? Ok tak? Leeza pun tak duduk situ. Masa pergi ni, kawan leeza punya pak cik hantar. 

gambar yg atas tuuu lah bot kami. Antik tak??? haaaaaa yg ada bumbung tu sblh kanan.
Gambar rumah masyarakat di laut...
Semestinya kenderaan utama mereka ialah bot. Bukan macam kita kereta, mahupun bas, motor ker. 
Sah-sah pergi sek naik bot....

Gambar 3 beranak menaiki bot ker? sampan ker? apa erk?
Masa tengok ni, ada setitik perasaan hiba terlintas. Siap melambai si anak kecil itu. Si nenek berusaha mendayung melawan arus. Moga segalanya baik-baik. 
"Bagaimanakah kehidupan harian mereka? Ingin sekali diketahui!!"

Yang ini pastinya moden sikit. Pakai bot berenjin, tapi ada payung. errrrr kreatif.
Nasib tak terbang payung tu kan.... Cuaca kat sini, tak payah cakap. Panas gilerz!!

Gambar gerai makan berdekatan Pulau Mabul
Titik Santai :   
Kalau u all berkesempatan untuk mendalami kehidupan mereka. Kongsikan bersama saya. Sesungguhnya pengalaman saya di sini iaitu negara saya sendiri, sangat berbeza dan diluar jangkaan saya. 

13 comments:

  1. InsyaAllah satu hari nanti kakcik ingin jejak ke sana. :)

    ReplyDelete
  2. lawanye

    jeles

    kalau g sabah nk melancong je keje

    ReplyDelete
  3. wahhh sgt2 cantik permandangan nie
    pandai amik pic .. ;)

    ReplyDelete
  4. rajinya jalan2..!! best2 tmpt cntik...

    psl mjlah tuh xtau nk komen kat mn n gtau..mbr yg gtau sya xtau lgsung..blh klik kat mjalah tuh ada entry..hee

    ReplyDelete
  5. Setiap tempat lain caranya, hidup kat kampung dan bandar lain caranya...
    By the way ..kalu kat Malaysia tak der yang melarat!!

    ReplyDelete
  6. Teringin nak singgah Sabah satu hari nanti :)

    Dulu masa umur 2 - 4 tahun tinggal kat Sabah, dah tak ingat dah macam mana.

    PS: Thanks singgah blog :)

    ReplyDelete
  7. indahnya kak..subhanallah ^^

    ReplyDelete
  8. @Ayez Shaukat Fonseka ermmm welcome..
    btw, blog awk apa link nyer. saya tak dpt pergi lah ke blog awk. sbb kuar G+. So tak jumpa link tu.

    ReplyDelete
  9. jauh perjalanan..luas permandangan.. :)

    ReplyDelete
  10. kuatnya nenek tu mendayung. salute

    ReplyDelete
  11. @jebengotai Setuju dengan kenyataan awak....

    @RazFiRa walaupun dah lanjut usianya.. namun siapa sangka kudrat yang masih ada... mampu lagi beliau mendayung anak/cucu.... di bawah tengah hari yg terik membakar kulit ni.

    @Izara4eva™ SETUJU... tahun ni say abyk berjalan.. saya bersyukur krn diberi kesempatan melihat segala ciptaan-Nya.

    ReplyDelete
  12. Assalamualaikum,
    sangat indah bagi kita...bagi mereka?

    ReplyDelete

Terima Kasih Sebab Sudi Tinggalkan Komen Anda.
Pada mereka yang mahu meninggalkan komen tanpa ada gmail, SILA KLIK PADA Anonymous.