Friday, July 13, 2012

Adab Di Dalam Kelas

Salam Sejahtera ...

Leeza pernah mengajar, pernah berpraktikel. Adakala hadir juga dalam diri untuk membandingkan anak murid DAHULU dan SEKARANG. Jauh bezanya... Dahulu pengaruh tidak meluas, namun kini... pengaruh dari pelbagai pelusuk akan mengganggu anak-anak kita, adik-adik kita. hmmmmmm 

Kali ni, leeza nak berkongsi tentang ADAB DI DALAM KELAS. Apa yang leeza senaraikan di bawah, bukanlah daripada perpepsi leeza sendiri, tapi dengan rujukan majalah Dewan Pelajar. Jommm baca....
Dewan Pelajar: Keluaran Mei 2011.
Kita hendak mengamalkan budaya menuntut ilmu dengan mengikuti segala adab yang telah digariskan di dalam kelas supaya dapat menyemai semangat cinta akan ilmu di dalam diri.

ADAB DI DALAM KELAS : 
  1. Membaca doa sebelum memulakan pembelajaran.
  2. Bertertib dan duduk dengan sopan.
  3. Mendengar penerangan guru dengan teliti.
  4. Mewujudkan persaingan sihat semasa aktiviti pembelajaran.
  5. Sentiasa bersabar ketika belajar.
  6. Sentiasa mengulang kaji pelajaran semasa ketiadaan guru.
  7. Sentiasa menghirmati guru yang mengajar.
  8. Mencatatkan nota atau fakta penting tentang pelajaran. 
  9. Tidak berbuat bising semasa ketiadaan guru.
KEBAIKAN YANG ANDA PEROLEHI : 
  1. Mendapat keberkatan
  2. Anda disenangi oleh guru dan rakan-rakan
  3. Mudah memahami pelajaran dan menerima ilmu yang diajar oleh guru.


Sebenarnya, yang paling utama kita kena beri tumpuan pada guru mengajar. Jangan bercakap, jangan bermain... Atau janganlah nak buat-buat dengar or faham. Bila guru bertanya.. lintang-pukang lah tak tahu jawab....

Titik Santai :   
Sesetengah maklumat di atas dipetik daripada Dewan Pelajar, keluaran Mei 2011. Hasil penulisan Haziah Che Husin. 
Moga para pelajar mampu memahami dan terus menjadi seorang pelajar yang cemerlang serta berguna untuk bangsa dan negara.

16 comments:

  1. Abe suka sgt setiapkali BW disini... Tahniah

    http://www.queachmad.com/2012/07/review-blog-pilihan-que.html

    Review SantaiLeeza

    ReplyDelete
  2. yeaa betul tuh!...bgus tuh...tp skrg ni jrg kot kn..ada lg x?hehe

    ReplyDelete
  3. betul tu Leeza. dalam kelas tu ada adab sebenarnya!

    ReplyDelete
  4. bak cikgu.sy akan ikut petua cikgu ni..hehheh... nice entry.. awak cikgu gak ea..sama bidang la kita..:)

    ReplyDelete
  5. pennuh beradab mudah dpt ilmu ;D

    ReplyDelete
  6. Terima kasih cikgu,faham cikgu,saya minta diri cikgu,saya suka cikgu ajar saya cikgu...suka perkataan cikgu aje. dan terima kasih cikgu.

    ReplyDelete
  7. kalau student amal semua tu insyaALlah mesti budak2 dpt cemerlang kannnn

    ReplyDelete
  8. betul3.. perlu hormat cikgu.. :)

    free join k.. :)

    http://kampung-kameq.blogspot.com/2012/07/segmen-menangi-hadiah-sophie-paris.html

    ReplyDelete
  9. slalu masa skolah memula baca doa.. :)

    ReplyDelete
  10. @www.QueAchmad.com TERIMA KASIH SGT2 tau.... jasamu sgt dikenang. secara tak langsung, awk bantu naikkan trafik saya.

    @hairy amat sukar bagiku menemui 100% murid dahulu. zaman dah berubah.

    @Kesuma Angsana adab tu penting. kalau guru mengajar, tak suka pun, jgnlah bising. dok cikgu sana cikgu sini. mcm mana nk belajar. tak akan sepanjang masa nk garang. cpat tua lah....

    @zaxx LORH sama cikgu juga kew.... hmmm... like......

    @Sarah Mohd Saleh SETUJU dgn kak Sarah. hehehehe

    ReplyDelete
  11. @keretahitam nak mengampu ker apa ni... eiiii..........

    @Nurlyla BUAT YANG TERBAIK

    @Fendy ERRRRRR....... hehehehe

    @eva saya harap semua murid sy akan begini......

    @ejulz ada segmen lagi di sini...... ok jap terjah...

    @Izara4eva™ yup.. skrg dh mula berdoa masa perhimpunan,,,,

    ReplyDelete
  12. tumpu perhatian tu penting..kalo dpt bg 100%..mmg cpt jer phm..

    ReplyDelete
  13. betul2.memang kena jaga adab dalam kelas.kalau tak huru hara dibuatnya.hehe

    ReplyDelete
  14. bab..buat-buat macam faham ..bila kita tanya kelam-kabut..hhehehehe
    Pernah terjadi..

    ReplyDelete

Terima Kasih Sebab Sudi Tinggalkan Komen Anda.
Pada mereka yang mahu meninggalkan komen tanpa ada gmail, SILA KLIK PADA Anonymous.