Saturday, August 11, 2012

Buat Steambot Sendiri

Salam Sejahtera ... (Anyeong Ha Seyo) HeLLo0o0o...

Pejam jelik dah hampir 3 minggu kita berpuasa... Leeza teringat juadah berbuka puasa hari pertama leeza, keluarga dan rakan-rakan. Tak sempat hilang penat kursus kepegawaian badminton, leeza bersedia untuk menyediakan juadah berbuka 1 ramadhan. 

Sejujurnya, leeza ni nak masuk dapur, boleh dikira dengan jari. Kemahiran memasak belum sebati dalam diri ini. Bilalah nak pandai + nak rajin memasak ni... aiyaaa... malang bakal suami dibuatnya... haaaaaa..... Betul tak bakal suami?

Jommm roll gambar juadah berbuka 1 ramadhan...

 Gambar : Setting meja jap yer..... 

Gambar : Bahan-bahan ni semua beli siap.. kuah jer buat sendiri.

Gambar : Dah mula berbuka...
Nak buat sup ni, caranya...
1. Goreng ikan bilis tanpa minyak...  (agak-agak jew ikan bilis nyer)
2. Masuk air dalam kuali yang kita goreng ikan bilis tu. (jangan keluarkan ikan bilis tau)... Sukatan air ikut suka kita lah...
3. Lepas mendidih air tu... boleh dikeluarkan ikan bilisnya. Seeloknya guna lah penapis, bagi sup tu nampak bersih sikit.

Kesimpulannya, leeza tak tahu lah nak tulis macam mana resepinya.. haaaa.... sorry!

    TITIK SANTAI :  
Sah-sah tak reti memasak minah ni kan.. haaaaaaa......
Leeza terus mencuba dan berusaha untuk menjadi pandai atau A+ dalam memasak. arrrr......

24 comments:

  1. makan steambot ramai2 mesti syok kan,

    ReplyDelete
  2. memang dok plan ngan hubby nak buat steamboat raya ni. makan ramai ramai kat kampung.

    kalau beli dapur yg letrik tu mahal. tak per beli dapur yg gas kecik mcm spray nyamuk tu pun ok.

    pergh... kalau makan kat luar umah bawah pokok atas pankin. mesti meriah..

    ReplyDelete
  3. best nyer..... mkn steamboat berbuka puasa.......

    ReplyDelete
  4. hahaha tu je ke resipinya.sengal! sedapnya....makan ramai2 mcm tu...

    ReplyDelete
  5. sedap2....jeloz nyer kamu dpt makan...:)nk cikit??hehehe

    ReplyDelete
  6. bestnye makan steamboat, teringin la pulak,,haha

    ReplyDelete
  7. wah..nmpak sedap.. actuaally sme la kita leeza bab masak memasak ni agk kurg kemahiran..yg cincai2 okey lagi..hehe

    ReplyDelete
  8. wah..nmpak sedap.. actuaally sme la kita leeza bab masak memasak ni agk kurg kemahiran..yg cincai2 okey lagi..hehe

    ReplyDelete
  9. tak pernah makan steambot lagi...nampak gaya sedap cik leeza masak...nak ngendeng pulak..hehehe...

    ReplyDelete
  10. Boleh kire pandai masak la tu kalau steamboat boleh buat sendiri... Hehehe

    ReplyDelete
  11. perghh.. buat cuba ni.. hikhik.. xpun chef leeza masakkan nnti eh ? :P

    ReplyDelete
  12. Ha ha hantam ja Leeza..campak2 jadi la resepi tu.. Ha ha..Salam Ramadhan...

    ReplyDelete
  13. terbaik la..mmg mudah..nk cuba gak la..

    ReplyDelete
  14. Lyn steambot buatan time berbuka mesti puas hati.. Taknak ajak JS ke.. (^*)

    ReplyDelete
  15. Kan pandai memasak...buat sup lagi....

    ReplyDelete
  16. oke la tu Leeza..kira lulus dah ni kalau bakal suami tengok...:)

    ReplyDelete
  17. sedapnya..
    huhu kita kat hostel mati kutu,
    makan cafe jep.. hehehhe ~

    Jangan diulang kecewa, kelak engkau terusan merana.

    ReplyDelete
  18. tolonglah pos kat rumah saya sikit..hehehe

    ReplyDelete
  19. sedapnya steambot...lama tak makan..nanti kalau buat lagi, calling2 lah ye...hehehe

    ReplyDelete

Terima Kasih Sebab Sudi Tinggalkan Komen Anda.
Pada mereka yang mahu meninggalkan komen tanpa ada gmail, SILA KLIK PADA Anonymous.