Tuesday, September 25, 2012

Anda Kena Ketumbit?

Salam Sejahtera ... (Anyeong Ha Seyo) HeLLo0o0o...

Ketumbit dah sebati dengan diri leeza. Setiap tahun pasti kena punya. Dulu lagi lah selalu sangat kena sampai dah malas nak dilayan penyakit ni. Tapi 3 tahun kebelakangan ini, leeza dah jarang kena. Setahun sekali atau 2 kali. Berdasarkan pengalaman leeza lah kan... Leeza akan kena ketumbit ni bila leeza silap makan atau cuaca terlalu panas dan leeza kurang minum air.

Bagi pendapat leeza, ketumbit ni lebih kepada faktor makanan. Contoh,

1. Bila cuaca panas dan leeza sendiri jenis kurang minum air. Comform naik punya. Leeza pergi kedai ubat cina, mereka pun sarankan leeza minum air banyak. Sebab badan leeza panas. Leeza mengesahkannya lagi bila bahagian telinga leeza juga rasa sakit bila di tekan. (macam ada rasa sesuatu lah, susah nak cakap.. hehehe)

2. Bila leeza makan seafood yang berlebihan... Comform naik juga. Pernah sekali leeza makan seafood banyak, tak ingat dunia masa tu..... Selang 2 3 hari.. naik ketumbit... 2 minggu berturut-turut kot masa tu. Tambahan dengan diri ini yang TAK MAKAN SAYUR, KURANG MINUM AIR dan TERAMAT JARANG MAKAN BUAH... punca segalanya jadi ketumbit.

3. Masa kena ketumbit tu, u all jangan makan benda pedas, minum air banyak-banyak, sebanyak yang boleh.. air putih tau... Elakkan makan seafood... hmmmm
Leeza cakap ni berdasarkan pengalaman lah... Sekarang ni leeza tak pergi farmasi atau klinik pun ambil ubat... Leeza pergi kedai ubat cina, beli ubat yang namanya "Yong Dam"... Kalau nak lebih berkesan, bila u all rasa ada sakit2 jer dan pastinya seperti mahu tumbuh ketumbit, teruslah lah makan... 5 biji sekali telan... leeza dah cuba.. dan alhamdulillah tak membesar dan tidak berasa sakit.. hanya ada merah sikit dan tidak ketara teruknya.

Ini ubat yang namanya Yong Dam
Harga ubat ni depend pada kedai ubat yang anda kunjungi... Macam tampat leeza RM18/pack. 1 Packet tu utk sehari lah.. ada 6 biji yang panjang dan bulat tu ada 9 biji... 
Bila kena ketumbit RM54 pasti melayang.. haaaaaaaaaa

    TITIK SANTAI :  
Sebenarnya cara tuamkan dengan bawang leeza pernah cuba, sapu tembakau pun leeza pernah cuba. Pakai ubat sapu yang dibeli di farmasi pun  pernah cuba.. Semuanya ok, tp lambat baiknya.. Tapi paling ok bila leeza makan ubat cina kat atas ni. 
Teringin juga nak tahu kandungan dan maklumat lebih lanjut tentang ubat ni. 

18 comments:

  1. maknenye kenela makan sayur

    makan bende berkhasiat

    ReplyDelete
  2. oh mcm tu ke! KA x tau pown ia ada kena mengena dgn makanan tq share ye

    ReplyDelete
  3. alhamdulillah... remy tak pernah kena.....
    bukan org tua2 ckp..kalau ketumbit ngendap org mandi/buang air ker? he3

    ReplyDelete
  4. Tengok pada individu. Ada yang tak tahan dengan ubat tradisional. Berbeza-beza. Apapun, sapu tembakau belum pernah dengar lagi.

    ReplyDelete
  5. trus bek tak mkn ubat tu?

    sy folo u k..:P

    ReplyDelete
  6. lleeza, akhirnya ada gak petua2 p[asalk ketumbit ni.. asek lupa je nak tanya orang. tq ye.. nnt boleh cari yong dam tu..

    ReplyDelete
  7. makan pedas pun tak boleh rupanya ye?? baru tau.

    ReplyDelete
  8. dulu sy kene ketumbit kat mata. sbb gosok kuat sgt then esok tumbuh pulak.. sakit giler.. then nak bg dia cepat2 hilang sy cabut bulu mata yang dekat ketumbit then xda lagi dh.. hahaha tp sakit betul bila cabut.. then dulu pernah jugak pakai cream tp lama nak sembuh huhu..

    ReplyDelete
  9. owh..time ketumbit tak leh makan pedas ek..patut laa member aritu ketumbit dia lambat baik..dia kaki makan pedas..hehehe

    Regards,
    -Strider-

    ReplyDelete
  10. wahhh bru dpt tau..hehe..alhmdulillah xpernh lg jd..org ckp sbb skodeng..hahaha

    ReplyDelete
  11. erm kalau TA..KENA..rdndm dgn air garam..

    ReplyDelete
  12. Alhamdulillah buat masa ni tak kena ketumbit lg...

    ReplyDelete
  13. dkna kecik dulu selalu gak kene ketumbit nie..sekarang dah tak kene..sakit gak tau..

    ReplyDelete
  14. Ada petua : letak air bendul pintu, mcm tak logik. Tapi aku pernah try.. mcm mujarab. hahaha

    ReplyDelete
  15. hehehe... dodulu mak saya selalu ckp jadiketumbit sebab tengok org lain sedang meleas.ngeee..

    mungkin mak nak ajar kat akak yg tak baik tengok org melepas kot.

    ooo... badan panas ek.

    ReplyDelete
  16. wow, selalunya kena. pira kena pun dulu masa skola rendah. lepas tu takde dah. :)

    ReplyDelete
  17. ketumbit tu apa eh?.hahaha,..xsama kot org sbh pnggl.ngee...

    ReplyDelete
  18. Mat Saleh panggil chazalion..

    ReplyDelete

Terima Kasih Sebab Sudi Tinggalkan Komen Anda.
Pada mereka yang mahu meninggalkan komen tanpa ada gmail, SILA KLIK PADA Anonymous.