Tuesday, October 9, 2012

Peribahasa Cina Sangat Bermakna

Salam Sejahtera ... (Anyeong Ha Seyo) HeLLo0o0o...

Peribahasa cina ditukar dalam bahasa Melayu.

Shui luo shi chu 
Ketika air surut, akan kelihatan batunya.

Maksudnya, segala peristiwa atau kejadian yang berlaku pada akhirnya akan diketahui jua perkara yang sebenarnya. Pada akhir persoalan, pasti ia akan menjadi lebih jelas bahawa siapa yang mempunyai tujuan yang baik dan siapa yang mempunyai tujuan yang jahat.


Tu Qiong Bi Xian
Setelah dibuka gulungan peta, terlihatlah pisaunya

Maksudnya, akhirnya maksud yang tersembunyi dapat diketahui juga.

    Titik Santai :  
Leeza baca buku motivasi cina yang telah diadaptasi.

20 comments:

  1. suka peribahasa yg pertama tu.
    lenkali nak gunalah ayat tu.

    Ketika air surut, akan kelihatan batunya.

    hmm... sound good.

    ReplyDelete
  2. mcm mane nak sebut ek? cin cau chou cau...hhaaha..bagus peribahasa cina...

    ReplyDelete
  3. Wo Ai Ni ?

    *senyum*

    http://sigaretperisakafein.blogspot.com/

    -AsaSiaga-

    ReplyDelete
  4. di Mahsyar nanti segalanya jelas (:

    ReplyDelete
  5. wah...dah boleh jadi pakar bahasa cina ni..hehehe

    ReplyDelete
  6. ni hau ma.... ha ha ha wa pu che tau >..< itu jer cakap mandrin yang aku tau boley??

    ReplyDelete
  7. woaaa..pestime dengar peribahasa cina ni..haha

    ReplyDelete
  8. Assalammualaikum leeza.

    Tajuk bukunya apa leeza? Nak tahu boleh tak,hehehe.

    Dalam erti kata lain..tiada apa yang kekal rahsia kan. Melainkan rahsia2 yang dipegang olehNYA.

    Kalau rahsia sesama manusia ni,simpan camna,tutup camnapun, terbongkar gak akhirnya.

    ReplyDelete
  9. rajinnye dia.. boleh la ajar bahasa Cina lps ni

    ReplyDelete
  10. Macam Sepandai Pandai tupai melompat.

    ReplyDelete
  11. Betoi tu sounds so good..penuh makna tersirat..

    ReplyDelete
  12. peribahasa cina selalunya direct jer kiasannya......

    ReplyDelete
  13. klasik juga orang cina ni. nak lagi, haha

    sebut bahasa cina tu mmg tak pandai lah kan. tau maksud pun ok lah

    ReplyDelete
  14. owh, ingat peribahasa melayu dan bahasa cina sama. rupnya laian ek. xda dalam kamus pun

    ReplyDelete
  15. wo ai ni je faham dalam bahasa cina ni. hehe:)

    ReplyDelete
  16. Gгeetіngs from &#8556օѕ angеl&#6513ѕ!
    &#8544'm bоrе&#8574 to
    tеɑгѕ at ѡ&#1086rк s&#11423 Ӏ ԀeсіdеԀ t&#1086 ϲҺecқ
    օut уߋ&#6489г Ƅ&#8572οɡ &#1086n mʏ іρhߋne
    durіng &#8572&#6489nc&#1211 Ƅг&#6513ɑҝ.

    &#8544 геаl&#8572ʏ &#8572іҝе
    thе іnformаtі&#1086n үοu pгеѕ&#6513nt Һеге ɑnd can't &#7457ɑіt to taҝе
    a lo&#1086κ &#7457&#1211&#6513n І
    ցеt ɦ&#11423mе. ӏ'm
    ɑma&#7458e&#8574 at &#1211օԝ գ&#6489іск ү&#1086ur
    Ƅ&#8572оց &#8572οа&#8574еd &#11423n my ϲ&#6513&#8572&#8572
    &#11427Һօne .. Ι'm not
    еѵеn սѕing Ԝ&#8544ϜΙ, ϳ&#6489ѕt 3G ..
    Аny&#7457aʏѕ, fɑntaѕtic
    ѕite!

    mу ѡеƅ ѕitе ::
    review of ninja blender as seen on tv

    ReplyDelete
  17. Simplу ԝant tߋ ѕaу уоսг ɑгtісⅼе іѕ
    аѕ aѕtοսndіng.
    Thе cⅼеaгneѕѕ іn уoսг
    роst іѕ jսѕt niсе
    and і сɑn aѕѕᥙmе ʏοu'гe ɑn eҳpегt ⲟn tҺіѕ ѕubјeϲt.
    Ԝeⅼl ѡitһ ʏߋᥙг рermiѕѕіon aⅼlߋw me tο ɡгab yօuг fᥱᥱԀ
    tߋ кeᥱⲣ uрdɑtеd ᴡіtɦ fогtһϲοming роѕt.
    Τɦɑnkѕ а milⅼiоn and ρlеɑѕᥱ κeeρ uр thе
    rеwаrɗing wⲟrҝ.


    Aⅼѕо ѵіѕіt
    my Ьlοǥ ⲣоѕt - minnie driver derm exclusive

    ReplyDelete

Terima Kasih Sebab Sudi Tinggalkan Komen Anda.
Pada mereka yang mahu meninggalkan komen tanpa ada gmail, SILA KLIK PADA Anonymous.