Monday, February 18, 2013

Kaligrafi China di SJKC Tsun Jin

Kaligrafi China di SJKC Tsun Jin
Pertandingan Kaligrafi China telah berlangsung sebelum menjelang Tahun Baharu Cina. Suasana dan keadaan di sekolah sungguh meriah. Lagi-lagi bilangan murid sekolah leeza amat ramai. Nak kawal disiplin murid pun agak susah sekali. Budak kalau dah ada event macam ni, perangai mereka pun lain macam. Haaaaa.....

Apa itu Kaligrafi China? 
Tulisan China ada macam-macam variasi. Pada pertengahan abad ke 20 an, variasi ini telah diringkaskan. Kaligrafi China merupakan seni yang tinggi di China dan ianya dianggap lebih tinggi atau lebih bernilai berbanding lukisan gambar ataupun muzik. 

Kaligrafi sebenarnya telah disamakan penggunaannya dengan seorang pegawai kerajaan yang terpelajar dan ianya menjadi komersial dan tulisan mereka menjadi barang berharga.

Itulah serba ringkas yang boleh leeza jelaskan. Jom lihat contoh Kaligrafi China oleh murid SJKC Tsun Jin. 
Kaligrafi China: Cukup panjang tak?
Dari depan pagar sampai lah ke hujung. 

Kaligrafi China: Asal buat jer budak-budak ni... :-(

Yeah.. anda nampak siapa itu?
Kaligrafi China: Antara yang baik.
Itulah suasananya. Mengajar di SJKC, banyak pengalaman baharu. Dahulu mempunyai pengalaman belajar di SJKC, sekarang merasa pula MENGAJAR di SJKC. Serius sangat menarik. Menarik yang dimaksudkan bukannya hanya bertumpukan pada yang bahagia2.. yang duka juga ada. Tapi itu namanya DUGAAN. 

TITIK SANTAI :: :: ::  
Guru itu sudah kerja mendidik, membimbing, mengajar. Kalau semua murid memang bijak, tak perlulah Guru. 
Chaiyok2..
 

32 comments:

  1. Mesti seronokkan jadi Cikgu ni.....

    ReplyDelete
  2. wah...sekarang leeza mengajar di SJKC ker??mesti rasa lain bile mengajar kat SJKC ngan SRK yang biasa..hehe..btw sapa yang menang comp nie??hehehe

    Regards,
    -Strider-

    ReplyDelete
  3. selain kaligrafi arab...kaligrafi cina juga memang cukup terkenal di mana2...:)

    ReplyDelete
  4. kena kreatif lah buat tulisan2 ni baru menarik

    ReplyDelete
  5. wahh mcm best ja.bru tau ni..leeza msti terer juga kan bhsa cina :-)

    ReplyDelete
  6. teringat pertanding khat sekolah agama2 rakyat dulu :)

    ReplyDelete
  7. eh budak melayu pun ada join ek? hebat ^^

    ReplyDelete
  8. tulis nama leeza dalam kaligrafi china...mesti ohsem kan....

    ReplyDelete
  9. laa leeza cikgu sekolah cina ke?

    ni cakap2 ni, pandai tulis kaligrafi tak?kikiki :D

    ReplyDelete
  10. bestnyaaa. yg leeza bt takde ke? haha

    ReplyDelete
  11. memang menarik kaligrafi cina..

    ReplyDelete
  12. Oh Leeza jadi cikgu eh sekarang? ajar apa dekat SJKC nie? eh2 ada murid melayu disitu.. hehe. Dah siap tulis kaligrafi nie letak kat mana?

    ReplyDelete
  13. Jadi guru ini banyak dugaannya....

    ReplyDelete
  14. Wah...Terrorlah student pakai tudung tu ^_^ Satu dalam sejuta :-)

    ReplyDelete
  15. ooo... kat sebelah st gabriel je sebenarnya... ;)

    ReplyDelete
  16. dapat blaja benda baru kan.. cik en pun berminat klu diberi peluang

    ReplyDelete
  17. ingtkn kt china rpenye kt msia je..
    terbaekla org china kt msia ni..

    ReplyDelete
  18. Jadi guru dsekolah cina rupenya..terbaik lah..

    ReplyDelete
  19. Wah, pernah belajar di sjkc rupanya!
    Pasti pengalamannya berbeza kan? :)

    ReplyDelete
  20. oh cikgu sekolah rupanya. ingatkan masih belajar lagi.

    ReplyDelete
  21. wahh leeza cikgu di sekolah cina rupanya ya...hebat!! ajar subjek apa?

    p/s : kaligrafi ni mcm tulisan khat tu kan?

    ReplyDelete
  22. seni kaligrafi cina ni cam seni khat kita la kan???

    ReplyDelete
  23. budak perempuan yg pakai tudung tue MV nak tengok hasil kerjanya..

    ReplyDelete
  24. Ada sorang budak Melayu! Kak Leeza dulu pun mesti macam budak tue, dikelilingi budak Cina. Nak buat kaligrafi nie mesti ada minat, kalau tidak, itu yang 'asal buat' jek. :D

    Kak Leeza buatlah kelas bahasa Cina di blog nie. Boleh kitorang belajar. :)

    ReplyDelete
  25. menarik.. masa exam sek men. melayu exam bahasa jawi. diorang bahasa cina. bawa berus dan ink botol. kadang2 jeling2 gak kat diorang. suka tengok.hehe

    ReplyDelete
  26. wah leeza mgajar skolah lama eh ? untung la. hehe

    ReplyDelete
  27. sokong. kalau semua murid pandai tak yah le jadi cikgu.

    kena sabar banyak jadi cikgu ni.

    ReplyDelete
  28. <--- bersama budak2 SJKC juga heheee :D

    ReplyDelete
  29. owhhh leeza guru kt SJKC. adik CiM skang di beijing ambil kesusasteraan dn bahasa cina, padahal dia tkde basic langsung. skang bebual mmg dh mcm cina sbb dh 2thn disana.

    kt rumah CiM pown ada caligraphic tergantung, made in sndiri by adik. hehe

    ReplyDelete

Terima Kasih Sebab Sudi Tinggalkan Komen Anda.
Pada mereka yang mahu meninggalkan komen tanpa ada gmail, SILA KLIK PADA Anonymous.