Tuesday, February 26, 2013

Novel DOSA Memang Berdosa [Review]

Novel DOSA Memang Berdosa [Review]

Buat masa ni leeza pilih NOVEL KELUARAN FIXI untuk dibaca iaitu DOSA. Sebabnya hanya SATU.. JALAN CERITA yang lain daripada lain. Berbeza dengan penulisan NOVEL sekarang yang "SARAT" dengan kisah CINTA... 

Siapa yang tidak pernah membaca NOVEL keluaran FIXI, korang boleh baca review novel Fixi yang pernah leeza baca iaitu KELABU dan LICIK. *klik kat tajuk tu erk!

Novel DOSA penulisan Nuril Basri [REVIEW]:

"GAYA BAHASA" 
     Leeza tak tahu DOSA menggunakan gaya bahasa Indonesia. Jadi, leeza mengambil masa yang agak lama untuk menghabiskan novel ini. Secara keseluruhan, sememangnya menggunakan bahasa yang mudah difahami, namun terdapat sedikit penyerapan atau penggunaan Bahasa Indonesia, menjadikan tempoh membaca novel ini sedikit lama. Apa-apapun ada bahagian DEFINISI perkataan kat depat novel. So korang boleh rujuk!

"JALAN CERITA"
     Keseluruhan jalan cerita yang digambarkan adalah sangat terperinci. Dari satu babak ke satu babak tiada jarak yang terpisah.Oleh sebab itu, leeza makan masa untuk habiskan novel ini.

"DOSA memang BERDOSA"  
     Dosa membawa kita ke dunia budaya songsang. Jejaka separuh telanjang dan jejaka yang lembut ala perempuan (pondan) dan mereka ialah pelajar sekolah agama (sekolah pondok). Bagaimana mereka boleh terlibat dalam dunia yang serba BEBAS lagi BERDOSA ini. Sedangkan mereka merupakan pelajar sekolah pondok.

     Kerana WANG RINGGIT mereka sanggup menjual diri namun bukanlah sampai tahap menjual teruna mereka. Namun, kerana satu insiden segalanya berubah... ...

Keseluruhannya, leeza puas hati dengan novel DOSA ini. 

REVIEW NOVEL KELUARAN FIXI : 
1. KELABU
http://www.santaileeza.com/2012/11/kelabu-by-nadia-khan-karya-yang-buat.html
2. LICIK :

TITIK SANTAI :: :: ::  
Leeza nak habiskan novel MANGSA pula !!

25 comments:

  1. macam best jer sya baca review cte dia ni..yela,sekolah beragama,n pondok terjebak ngn bnda mcm ni..huhu

    ReplyDelete
  2. belum pernah lagi bace novel mcm nie.. hee :D

    ReplyDelete
  3. ya memang berdosa kalau mengubah ciptaan Allah

    ReplyDelete
  4. menarik leeza...... gaya penceritaan yg lain dari yg lain....

    nak menarik lagi.... join segmen nie...remy tag leeza tau....

    http://remyhazza-satuperjalanan.blogspot.com/2013/02/1st-giveaway-by-zura-online-shopping.html

    ReplyDelete
  5. dah lma xbca novel2 ni leeza..hehe...

    ReplyDelete
  6. banyak dosa... muhun diampunkan olehNYA ==

    ReplyDelete
  7. Kisah masyarakat ni..
    Asik2 baca novel cinta pun sakit kepala

    ReplyDelete
  8. Wilma tak pernah lagi baca novel nie...
    Menarik :-)

    ReplyDelete
  9. macam best jer novel ni.....

    ReplyDelete
  10. nur belum pernah baca novel fixi ni...

    bila baca review ni, teringin la pulak nak baca.. :)

    ReplyDelete
  11. tak pernah lg baca novel diorang nii

    ReplyDelete
  12. DOSA?!Lain mcm je tajuknya..Dh lama xbace novel..

    ReplyDelete
  13. suka gak genre mcm ni...tp belum sempat beli...

    ReplyDelete
  14. Erm nanti tengok tp kurang berminat sket nk tengok atay baca cerita2 yg berunsur begini. Takut

    ReplyDelete
  15. Macam best jer ni..boleh ambe masuk list buku bulan 3..

    thanks leeza berkongsi...

    ReplyDelete
  16. leeza bg golongan mcm shida ssh la nk pgg novel..pnah skali beli novel mmg yakin nk baca..lastly smpai skg xbuka lg ade duk lam plastik huhuhu..

    ReplyDelete
  17. wah, menarik juga ni.. mungin leh letak dapat list..

    ReplyDelete
  18. minat betol layan perasaan ni kan cikgu .... hahahaha

    jangan lupa tgk next weeek big game real vs man utd ....

    ReplyDelete
  19. wah, dlm bahasa indon. waduhhhhh...CiM baca AAC ngan KCB pown bebulan, asyik duk ulang rangkap jer. tp besttt...bila tengok filem dpt byg setiap inci cerita.

    ReplyDelete

Terima Kasih Sebab Sudi Tinggalkan Komen Anda.
Pada mereka yang mahu meninggalkan komen tanpa ada gmail, SILA KLIK PADA Anonymous.