Saturday, January 18, 2014

Tentang Tapir


Tentang Tapir
Entri kali ni leeza ambil dari BUKU TEKS Bahasa Melayu Tahun 3 halaman 9. Leeza taip ni pun sebab nak digunakan nanti semasa pengajaran dan pembelajaran. Tambahan, boleh juga dibaca oleh para pengunjung sebagai penambahan ilmu pengetahuan tentang haiwan Tapir.

Nama saintifik Tapir ialah Tapirus Indicus. Tapir juga dikenali sebagai tenuk. Berat badannya mencecah 540 kilogram. Tapir makan rumput, pucuk kayu dan buah-buahan hutan. 

Tapir dapat hidup sehingga 30 tahun. Jumlah tapir hanya tinggal 1500 hingga 2000 ekor di seluruh dunia.

Tapir sejenis haiwan mamalia. Tapir terdapat di Asia Tenggara. Haiwan ini aktif  pada waktu malam. Tapir juga sangat pemalu.

SOALAN : 
1. Apakah nama saintifik bagi tapir?
    Nama saintifik bagi tapir ialah ....................................... .

2. Berapakah berat badan tapir?
    Berat badan tapir ialah ..................................... .

3. Tapir makan apa?
     Tapir makan ........................................... .

4. Bilakah tapir aktif?
    Tapir aktif pada ....................................... .

Gambar diambil daripada carian google 
info di atas dipetik dari buku teks bahasa melayu tahun 3 (SJKC)

s e k i a n
Usaha Tangga Sebuah Kejayaan

6 comments:

  1. wah jadi cikgu sekolah kt blog pun blh jadi cikgu blog hehe

    ReplyDelete
  2. 540 kilogram? Uish! Beratnya tapir!

    ReplyDelete
  3. dah lama tak jawab soalan isi tempat kosong macam ni..hehe

    ReplyDelete
  4. soalan ... bolehkan kita makan tapir?

    ReplyDelete
  5. hahahah.... rupa-rupa nya tenuk dengan tapir tu sama... kdg2 confuse jugak otak berkarat ni

    ReplyDelete
  6. cikgu nak tanya (sambil angkat tangan).. tapir halal di makan tak?? kekekekkee.. buat persediakan cikgu manatau anak murid tanya nanti :D

    ReplyDelete

Terima Kasih Sebab Sudi Tinggalkan Komen Anda.
Pada mereka yang mahu meninggalkan komen tanpa ada gmail, SILA KLIK PADA Anonymous.